Ola Kanofocka, Project and Program management, Zarządzanie ProjektamiOla Kanofocka, Project and Program management, Zarządzanie ProjektamiOla Kanofocka, Project and Program management, Zarządzanie ProjektamiOla Kanofocka, Project and Program management, Zarządzanie Projektami
  • Home
  • O mnie
  • Oferta
  • Blog
  • Książka „PASJA”
  • World of Projects
  • Sklep
Zaktualizowano:27/09/2025 przez admin

Metoda Pomodoro: jak zwiększyć efektywność i rozwijać kompetencje przyszłości project managera i lidera

Metoda Pomodoro: jak zwiększyć efektywność i rozwijać kompetencje przyszłości project managera i lidera
Zaktualizowano:27/09/2025 przez admin

Metoda Pomodoro: jak zwiększyć efektywność i rozwijać kompetencje przyszłości project managera i lidera

Wprowadzenie

Efektywność, skuteczność i umiejętność organizacji czasu to kluczowe kompetencje przyszłości dla każdego project managera i lidera zespołu. Jedną z najbardziej sprawdzonych technik, która wspiera te umiejętności, jest metoda Pomodoro. Pozwala nie tylko zwiększyć produktywność, ale także rozwija mindset lidera, ucząc koncentracji, zarządzania energią i planowania strategicznego.

„Praca zajmuje dokładnie tyle czasu, ile jej poświęcisz.” – Prawo Parkinsona

Kiedyś myślałam, że zadanie zajmie dokładnie tyle czasu, ile na nie zaplanuję. Dziś wiem, że w pracy project managera czas spędzony nad zadaniami zależy od priorytetów, koncentracji i sposobu zarządzania energią. Technika Pomodoro pokazuje, jak mądrze wykorzystać każdą minutę, zwiększając efektywność i skuteczność.

Prawo Parkinsona to zasada sformułowana przez brytyjskiego historyka i pisarza Cyrila Northcote’a Parkinsona w 1955 roku, mówiąca, że „praca rozszerza się tak, aby wypełnić czas dostępny na jej wykonanie”. Innymi słowy, jeśli zadaniu przydzielimy zbyt dużo czasu, mamy tendencję do zajmowania go w pełni, nawet jeśli w rzeczywistości wymaga mniej czasu. Metoda Pomodoro przeciwdziała temu zjawisku, dzieląc zadania na krótkie, wyraźnie ograniczone czasowo interwały (25 minut pracy), co wymusza koncentrację i pozwala wykonać zadanie efektywniej, unikając marnowania czasu.

Historia i autor metody Pomodoro

Metoda została opracowana w latach 80. XX wieku przez Francesco Cirillo, włoskiego studenta, który szukał sposobu na poprawę koncentracji podczas nauki. Nazwa „Pomodoro” pochodzi od kuchennego minutnika w kształcie pomidora, którego Cirillo używał podczas pierwszych sesji. Pierwsze zastosowanie tej techniki datuje się na 1987 rok.

Ola Kanofocka Zarządzanie Projektami, metoda Pomodoro

Zasady metody Pomodoro

Podstawowa struktura jest prosta:

  1. Wybierz zadanie do wykonania.

  2. Ustaw minutnik na 25 minut – jeden Pomodoro.

  3. Pracuj skupiony, bez przerw i rozproszeń.

  4. Po 25 minutach zrób 5 minut przerwy.

  5. Po czterech Pomodoro zrób dłuższą przerwę 15–30 minut.

Zastosowanie Pomodoro w pracy lidera i project managera

Dla liderów i project managerów metoda Pomodoro wspiera skuteczność i efektywność, pozwala lepiej zarządzać energią oraz utrzymać koncentrację na strategicznych zadaniach.

Przykładowy plan dnia project managera – Poniedziałek (9:00–17:00)

  • 09:00–09:25 – Planowanie tygodnia (Pomodoro 1) – ustal priorytety dla siebie i zespołu

  • 09:25–09:30 – Przerwa

  • 09:30–09:55 – Status update projektów (Pomodoro 2)

  • 09:55–10:00 – Przerwa

  • 10:00–10:25 – Analiza ryzyk i problemów (Pomodoro 3)

  • 10:25–10:30 – Przerwa

  • 10:30–10:55 – Przygotowanie raportów dla interesariuszy (Pomodoro 4)

  • 10:55–11:15 – Dłuższa przerwa

  • 11:15–11:40 – Przegląd dokumentacji projektowej (Pomodoro 5)

  • 11:40–11:45 – Przerwa

  • 11:45–12:10 – Planowanie indywidualnych zadań zespołu (Pomodoro 6)

  • 12:10–12:15 – Przerwa

  • 12:15–12:40 – Przygotowanie materiałów na spotkania (Pomodoro 7)

  • 12:40–13:10 – Przerwa lunchowa (30 minut)

  • 13:10–13:35 – Spotkanie z zespołem w sprawie priorytetów na tydzień (Pomodoro 8)

  • 13:35–13:40 – Przerwa

  • 13:40–14:05 – Przygotowanie prezentacji dla klienta (Pomodoro 9)

  • 14:05–14:10 – Przerwa

  • 14:10–14:35 – Analiza budżetu i harmonogramu (Pomodoro 10)

  • 14:35–14:40 – Przerwa

  • 14:40–15:05 – Brainstorming usprawnień projektowych (Pomodoro 11)

  • 15:05–15:25 – Dłuższa przerwa

  • 15:25–15:50 – Indywidualne spotkania mentoringowe z członkami zespołu (Pomodoro 12)

  • 15:50–15:55 – Przerwa

  • 15:55–16:20 – Podsumowanie dnia i aktualizacja planów (Pomodoro 13)

  • 16:20–16:25 – Przerwa

  • 16:25–16:50 – E-mail follow-up i dokumentacja decyzji (Pomodoro 14)

  • 16:50–17:00 – Krótka refleksja i plan na kolejny dzień

Korzyści stosowania Pomodoro

  • Zwiększenie efektywności i koncentracji w pracy

  • Lepsze zarządzanie energią i uniknięcie wypalenia

  • Rozwój kompetencji przyszłości project managera, takich jak organizacja czasu, strategiczne planowanie i odporność psychiczna

  • Zwiększenie skuteczności lidera w zarządzaniu zespołem

  • Ułatwienie priorytetyzacji zadań i redukcja rozpraszaczy

Ciekawostki

  • Francesco Cirillo używał kuchennego minutnika w kształcie pomidora do pierwszych sesji

  • Technika pomaga w walce z prokrastynacją poprzez dzielenie pracy na krótkie interwały

  • Regularne stosowanie zwiększa świadomość czasu i energii w ciągu dnia, co jest nieocenione w pracy lidera i PM

Podsumowanie

Metoda Pomodoro to sprawdzona technika organizacji czasu, która wspiera rozwój kompetencji przyszłości project managera, poprawia skuteczność i efektywność, a także rozwija mindset lidera. Wdrożenie tej metody w codziennej pracy pozwala lepiej zarządzać zadaniami, energią i zespołem, co przekłada się na długoterminowy sukces w zarządzaniu projektami.

Ola Kanofocka Project & Program Management
Poprzedni wpis5 praktycznych sposobów rozwijania mindfulness w pracy project manageraOla Kanofocka Mindset Project ManageraNastępny wpis Apollo 13: porażka, która stała się największym zwycięstwem NASAOla Kanofocka, Zarządzanie Projektami

Newsletter

Newsletter Form (#4)

Zapisz się do mojego newslettera, aby otrzymywać ciekawe porady i praktyczne wskazówki.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji praktycznych i handlowych.

Ostatnie wpisy

Największy koszmar Project Managera? Nie chaos, nie zmiany… tylko ludzki mindset02/11/2025
Farma dyn jako projekt – lekcja dla Project Managera02/11/2025
Uwięzieni we własnym umyśle: jak fixed mindset sabotuje liderów projektów02/11/2025

Kategorie

  • Ciekawostki
  • Edukacja i rozwój
  • Inspiracje
  • Kariera
  • Kompetencje
  • Książki
  • Lifestyle
  • Metody i narzędzia
  • Mindset
  • News
  • Programy
  • Projekty
  • World of Projects

Tagi

BooksToRead Certyfikaty Ciekawostki Efektywność EmpireStateBuilding Information Inspiracje Kariera Kompetencje Kompetencje kierownika projektu Leadership Produktywność ProjectManagement Rozwoj SkuteczneZarządzanie Teamwork WorkLifeBalance World of Projects Zakres obowiazkow Zarządzanie Programem Zarządzanie Projektami Zespół

© 2024 Twórca Bloga Aleksandra Sylwester-Kanofocka

Treści dostępne na blogu objęte są ochroną prawa autorskiego, a ich kopiowanie, powielanie, dalsze rozpowszechnianie lub inne korzystanie
bez wyraźnej zgody autora jest zakazane i może skutkować odpowiedzialnością cywilną lub karną.

W razie zainteresowania licencją
na korzystanie z treści, napisz na adres info@olakanofocka.pl

 

Menu

  • O mnie
  • Blog
  • Książka „PASJA”
  • World of Projects
  • Oferta
  • Sklep
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka Prywatności

Newsletter

Newsletter Form (#4)

Zapisz się do mojego newslettera, aby otrzymywać ciekawe porady i praktyczne wskazówki.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji praktycznych i handlowych.

Ola Kanofocka, Zarządzanie Projektami

Rife Wordpress Theme. Proudly built by Apollo13
Polityka Prywatności

Koszyk